Sunday, July 12, 2009

Kemana anda semua?

Hari ini hari Isnin.... Hari yang biasanya agak sibuk bagi kebanyakan orang... tetapi tidak pula saya. Saya cuma ada dua janjitemu dengan pelanggan petang ini. Jadi, sekarang ini, pada pagi yang redup di Kota Bharu ini, saya buka lap top saya dan melayari internet. Saya buka dulu surat kabar online. Ingin tahu apa berita penting yang dilaporkan oleh wartawan. Tiada berita menarik pada hemah saya.... Yang sedikit menarik perhatian saya adalah berita yang menyatakan permintaan terhadap Akauntan Bertauliah adalah sangat tinggi, walaupun di saat kegawatan ekonomi. Lebih 30% CEO syarikat GLC dan syarikat2 besar rupa2nya adalah Akauntan Bertauliah... dan permintaan terhadapnya semaikn meningkat.

Rugi pulak saya rasakan kerana tidak meneruskan karier sebagai pengamal perakaunan di firma audit... yang melayakkan saya untuk menjadi akauantan bertauliah. Kalau tidak, mana tahu, saya juga boleh menjadi CEO mana2 syarikat besar tersebut. Tapi masa itu tidak akan berputar kembali, dan saya fikir sudah agak terlambat bagi saya untuk bekerja di firma audit. Tak mengapalah, bisnes yang saya usahakan sekarang ini juga sebenarnya adalah perkhidmatan berkaitan perakaunan, percukaian dan pengurusan... dan Insyaallah, melalui bisnes ini saya juga mampu menjana pendapatan melebihi 5 angka setiap bulan. Amin...

Terlanjur berkata mengenai kerja, saya teringat kembali rakan2 seperjuangan saya dulu yang sama2 menjadi pensyarah. Masa tu gaji kami agak kecil... Kadang2 cukup2 makan, kadang2 tengah bulan pun dah nak kena puasa.... Mungkin atas dasar gaji yang kecil itu, majoriti daripada kami selalu mencari peluang kerja kosong di lain2 tempat. Dan hasilnya ada yang kerja tak sampai setahun pun dah berhijrah pulak ke tempat kerja baru.

Saya cari koleksi gambar rakan2 saya, dan antara yang saya jumpa itulah saya letakkan di atas menjadi "header" blog ini. Saya ingin sebahagian besar nama2 mereka... tetapi ada juga yang saya lupa. Maaflah, mungkin anda tidak famous atau saya yang dah semakain tua...heheheh...

Saya amati setiap seorang dari wajah mereka, dan kemudian tertanya-tanya di mana mereka sekarang ini? Ada sebahagiannya yang saya masih berhubungan, dan melaluinya saya tahu perkembangan rakan2 yang lain.

Ada yang jadi cikgu, pensyarah di UNITEN, pensyarah UiTM, pensyarah UPM, pensyarah UMP, Eksekutif di TOYOTA, dan ramai lagi rupanya yang masih menjadi pensyarah di tempat yang sama. Bagi saya mereka yang masih bekerja di situ adalah orang yang setia, merasa secure dengan keadaan semasa.... tetapi atau mungkinkah mereka juga menanti peluang ditempat lain? Saya tidak pasti... hanya mereka tahu apa yang mereka mahu. Pada saya biarlah bekerja di mana sekalipun, yang penting kita malakukan pekerjaan kiat dengan sebaik mungkin. Dedikasi dan amanah ... serta berasa selesa dengan pekerjaan dan persekitaran kerja kita itu. Apa2 pun, saya mendoakan yang terbaik untuk mereka, rakan2 saya, tidak kira walau di mana pun anda bekerja.

Semoga semuanya berhati senang, bertubuh sihat dan murah rezeki.

Kepada Sukimang... usah dikenang barang yang lepas, ditangis sudah tidak berguna, tubuh merana, hati derita.... Jaga kesihatang mung sokmo.... Semoga satu hari nanti ada sinar yang cukup bahagia buat mung...

4 comments:

  1. salam en.lokman..sy rs sy ler slh sorg lam gmbo tuh,hehe sy pn tak brape nk ingat.sy kah yg kecik langsing tuh heheh..seronok pulak tgk gmbr tu..teringat kenangan kt ksp dulu..tahniah jg atas kelahiran chy mata yg cumellll tu..

    ReplyDelete
  2. earghhhh!!!aku masih di sini...rehda dengan ketentuan tuhan...

    ReplyDelete
  3. lokman.. gambo tu mengusik kalbu weh.. rindunya la saat tu.. ni kita ambil time rombongan mak kiah ke kenduri kahwin syikin di temerloh kan..

    ReplyDelete
  4. teringat pula kepada syikin, senyumannya...

    ReplyDelete