Tuesday, November 24, 2009

Memang dah lama betul tidak menulis di blog ini. Yang last sekali bulan 9 hari tu... itupun wife yang upload nukilan dia.

Hari ni, di Kota Bharu hujan sepanjang hari. Memang sudah lumrahnya, musim tengkujuh di hujung tahun. Air sudah bergenang dan mula naik di sana sini. Banyak tempat juga yang dilanda banjir. Alhamdulillah, rumah dan kawasan sekitarnya tidak banjir.

Duduk di peabat seorang diri ni kadang2 relax, kadang2 tension jugak.... Xde teman untuk berbicara. Kerani yang seorang tu maybe bulan depan baru start kerja. Maklumlah, patah kaki ni makan masa jugak nak sembuh. Partner pulak tahu memang letih, siang buat kerja dia... malam tolong wife jaga restoran coz wife X habis pantang lagi.

Kerja memang banyak... nak tak nak kena buat. Kena kerja kuat, baru income masuk. Sekarang ni macam2 kerja saya buat.... asal boleh buat, saya rembat. Janji kerja tu halal. Prepare financial statement untuk client, buat kerja2 management, import barang sikit dari oversea, buat tempahan uniform batik... dan yang latest sekali buat kerja part time.. kerja senang, hasilnya pulak lumayan. Baru jer buat kerja tu, tapi Alhamdulillah, hasilnya dah nampak. Patutlah member baik masa sekolah dulu tu sanggup berenti kerja dari jadi Regional Manager Asia Teanggara untuk Caltex, semata2 nak concentrate ke kerja baru ni. Dia jugak yang ajak buat kerja ni sama2. Kalau orang lain ajak maybe X minat nak buat, tp sebab dia... beranikan diri untuk buat jugak.

Di antara ramai2 rakan yang saya ada, dia adalah diantara yang boleh hidup mewah. BMW adalah kenderaan terbaru yang dibelinya. Dan tahun hadapan, ada rezeki akan jadi jutawanlah dia.

Saya tabik keazaman dan kesungguhan dia dalam kerjanya. Saya sokong dia, dan Alhamdulillah, dia juga banya menyokong dan membantu saya.

Ya Allah, mudah2an saya juga akan beroleh rezeki seperti dia... Pernah saya terbaca bahawa nak jadi jutawan tu ada banyak cara... Pertama, kerana kita mewarisi kekayaan keluarga kita yang bernilai jutaan ringgit. Kedua, kita tackle dan kawin dengan anak jutawan atau jutawan tu sendiri... Ketiga, jutawan segera sebab jual tanah macam peneroka Felda LBJ... Keempat, coz main nombor ekor yang memang dah sah HARAM hukumnya... dan Kelima, kita bekera kuat untuk jadi jutawan.

Saya tidak termasuk dalam jutawan yang Pertama, Kedua, Ketiga atau Keempat.. tapi yang kelima itu saya yakin boleh.... Perasa tak saya guna perkataan YAKIN... maksudnya dengan izin Allah taala, dan usaha yang saya lakukan ini, siapa tahu saya juga boleh menjadi jutawan.

Biarlah orang kata ini hanya angan2... Tapi INGAT, dari angan2 menjadi cita2... dari cita2 menjadi Kenyataan...

1 comment:

  1. salam mate,

    bagus azam mung mate, aku doakan mung berjaya sokmo.

    Menulislah mate kalau ada masa, aku nok tahu perkembangan mung retek.

    selamat hari raya mate...

    ReplyDelete