Friday, December 4, 2009

saat genting...

Minggu ini adalah saat genting bagi ku. Mana tidaknya, aku masih perlukan beberapa ribu ringgit lagi untuk menjelaskan bayaran kepada pembekal.

Adat dalam perniagaan, bila kita mahukan barang baru, kenalah selesaikan bayaran yang terdahulu. Aku tidak terkecuali. Tapi keaadaan sekarng ini sangat genting. Baki dalam akaun tdai aku dapati masih lagi tidak mencukupi. Nah, tiba2 seorang pelanggan pula menelefon ku semalam. "Tolong tangguhkan cek yang abang Man bagi tu yer, jangan masuk 5hb, tapi masuk 10hb..." pintanya kepadaku. Aku terpana sebentar, hendak di tolak permintaannya, tidak tergamak kerana dia adalah diantara pelanggan ku yang setia dan steady. Akibat menyetujui permintaannya, aku pula yang tersepit.

Tambahan pula seorang lagi pelanggan ku memaklumkan yang dia hanya boleh menjelaskan hutangnya padaku pada 9hb nanti. Ahhhh, makin bercelaru fikiranku.

Zaman sekarang sebenarnya adalah zaman ekonomi yang sangat perlahan. Orang begitu berhati2 untuk berbelanja. Kuasa membeli lemah dan kurang. Akibatnya adalah pada peniaga, diantaranya aku... kerana pelanggan2 aku juga adalah dikalangan peniaga. Bila pelanggan tidak membeli dengan mereka, akan bermasalah lah jadinya. Cek yang ditulis, di"stop payment"... dan lebih teruk lagi bila bank in cek tahu2 return. Alasan yang tertulis adalah" Refer to drawer"... Sah2 tiada duit dalam akaun tu.

Dalam kesempitan ini mujur ada isteri dan keluarga... menghulurkan bantuan yang sewajarnya. Insyaallah, seminggu dua lagi selesailah kekusutan ini. Pada isteri tercinta, terima kasih diatas pengorbanan dan bantuan. Semoga Allah terus permudahkan urusan rezeki kita pada masa2 mendatang.

No comments:

Post a Comment