Thursday, June 18, 2009

Baru belajar....

Salam semua..... orang lain dah sampai level tinggi, saya baru nak mula... Tp takpe, orang kata biar ada dari takde langsung... biar lambat janji sampai...

Anyway, ni dah mula berjinak-jinak dengan dunia blog, saya akan make sure ianya sentiasa di update. Sekarang ni saya di penghujung karier makan gaji. Start from July, bermulalah karier saya sebagai businessman. Smart Amzar Ventures nilah nama bisnes saya.

Kenapa berenti kerja dan bisnes sendiri?

Ramai rakan2 & isteri saya sendiri bertanya tak menyesal ke berenti kerja di zaman ekonomi slow macam ni? Dah fikir masak2 ker? Tak sayang tinggal tempat kerja sekarang ker?... dan bermacam-macam lagi persoalan berkisar pasal saya berenti kerja ni.

So saya jawab pada diorang, dah fikir masak2. Walaupun sekarang income makan gaji dah lebih RM5k, tapi adat kerja dengan orang... payah nak puaskan hati. Hati majikan kena jaga, hati kita pun kena jaga. Conflict of interest pun satu hal juga. Pastu, bila kerja hati kita tak boleh nak concentrate 100% pun tak syok juga. Last2, saya ambil keputusan nekad nak berenti kerja.

Memang takut mula2, coz saya macam korang semua ada tanggungjawab: nak bagi makan minum pada keluarga, bayar ansuran kete ngan rumah, bil itu, bil ini.... Tapi saya berpegang pada 1 perkara. Apa dia? Rezeki tu Allah yang bagi, bukan makhluk-Nya. Alhamdulillah, sehari lepas sehari bila orang tau saya nak berenti kerja, ramai pulak nak tolong... yang sokong pun dah ramai. Pas tu pulak, nampak pulak cabang/ lubang bisnes yang pelbagai. Insyaallah, rezeki tu ada untuk saya, isteri dan anak yang baru lahir 3 bulan yang lalu. Lagipun Rasulullah pun dah kata, 9 daripada 10 rezeki tu pada perniagaan.

p/s: Sekarang ni sentiasa berkira-kira pasal perancangan bisnes. 1 Julai ni pun nak turun KL, jumpa kawan-kawan dan prospek bisnes yang boleh membantu. Doakan kejayaan saya yer...

5 comments:

  1. saya cuti, pergi ambil kunci rumah kat ktn, lepas tu balik letih sangat, so itulah sebabnya jadi yang ketiga. he he

    ReplyDelete
  2. aku yang ke empat..janji bkn MLM..

    ReplyDelete
  3. downline aku dah cukup. Ada 3 dah... madier, jankaulu dan koyan.

    ReplyDelete