Sunday, June 28, 2009

Seperti burung di dalam sangkar..... dipuja, dibelai dan dimanja oleh tuannya. Burung ini bukan burung sebarangan... suaranya merdu, bulunya mempunyai warna dan kemasan yang yang sangat menarik.... Jika masuk pertandingan, tuan yang empunya pasti tidak akan pulang dengan tangan kosong. Nombor 1, 2 dan 3.... selalu sangat... Saguhati pulak tak terkira banyaknya.

Sebab itu tuan dia sayang padanya... Makanan yang elok2 sahaja diberi. Pagi petang dimandikannya.... Tapi tuan dia tidak tahu, burung itu hatinya selalu memberontak. Walau sangkar emas sekalipun yang didiaminya, sang burung tetap mahu keluar. Kegembiraan itu sukar digambarkan oleh sesiapa... kecuali pada diri sang burung itu, dan juga mungkin yang seangkatan dengannya.

Burung oh burung..... di dalam hati mu itu tiada siapa yang tahu. Berbunyi di dalam sangkar tuan katakan bernyanyi dengan riang... padahal kamu wahai sang burung sedang menjerit untuk keluar dari sangkar... mencari kebebasan, meneroka ke segenap alam....

Sabarlah wahai burung... hari kebebasan mu akan sampai jua. Sehingga itu, menjeritlah terus utuk menghiburkan tuanmu... sebelum kamu boleh menyanyi riang di luar sana.

No comments:

Post a Comment