Friday, June 26, 2009

Rumah...

Tahun ini umur saya sudah menjangkau 31 tahun. Bagi sesetangah orang mereka amat berahsia akan umur mereka, tetapi tidak bagi saya. Umur yang saya kira sudah dipertengahan hidup ini (jika mengambil kira purata umur umat akhir zaman dan Rasulullah sendiri yakni 63 tahun) seharusnya telah banyak mematangkan saya. "Sekurang-kurangnya sudah 1/2 kilo asam dan garam saya makan... ".

Saya berkahwin pada umur 27 tahun... menimang cahaya mata pada umur 31 tahun.... Selalu juga saya berfikir, apa lagi yang kurang dalam hidup ini. Isteri yang baik sudah ada, zuriat pun sudah ada... tapi apa lagi yang tidak lengkap?

Ketika saya meninggalkan kerja saya di KSP dulu dan pergi berhijrah ke Putrajaya, saya tidak mempunyai harta melainkan sebuah kereta. Tapi saya ada membeli sebidang lot tanah bersama Sukiman.... mengikut perancangan nak buat rumah di situ, tapi perancangan itu bersifat sementara. Akhirnya kami jualkan tanah itu beberapa tahun yang lalu.

Semasa saya di Putrajaya, saya mendapat tahu ramai rakan2 saya di KSP yang mengambil inisiatif membeli rumah. Ada rumah banglo, semi-D dan teres... mengikut kepada kemampuan mereka. Saya kagum pada mereka, kerana mempunyai wawasan dan kewangan yang cukup untuk membeli rumah.... bayangkan di pertengahan umur 20an dan ada yang sesetengahnya baru sahaja bekerja sudah mampu membeli rumah.... Timbul perasaan jealous saya pada mereka... dengan siap2 nak pasang lantai Pergo... tanam rumput karpet... Fuhhh... memang class!!!.... Sahabat saya Sukiman pada masa itu juga selalu berkata pada saya yang dia pun sedang mencari rumah untuk dibeli... dan akhirnya setelah 4 tahun berlalu, dia juga memiliki rumah idamannya. Gambar2 rumah beliau boleh dilihat di dalam blognya di...http://jankaulu.blogspot.com.

Ramai rakan2 saya yang sudah memiliki rumah sendiri.... tetapi saya masih lagi menumpang rumah keluarga. Bila agaknya saya juga akan mempunya rumah sendiri? Selalu soalan ini berlegar2 di fikiran saya.... Nak tak nak, saya perlu gandakan usaha dan bekerja keras..... mudah2an saya juga boleh membina @ membeli sebuah teratak untuk keluarga saya sendiri. Nak buat apa pun tak kisah di dalam rumah... kerana itu sudah rumah kita. Ya Allah, kabulkan doa hamba-Mu ini... mudah2an hajatku untuk memiliki rumah sendiri tercapai... yang di dalamnya ada rezeki yang berkat dan kebahagiaan hidup... Amin Ya Rabbal 'Alamin...

Tahniah pada rakan2 yang sudah memiliki rumah sendiri.... Satu hari nanti saya juga mahu menjadi seperti anda.....

No comments:

Post a Comment